Motivációforrások egy versenyek nélküli világban, avagy hogyan maradj motivált a sportban egy világjárvány idején

2020. mindenkinek kissé más volt, mint megszoktuk és terveztük. A szokásos futóversenyeinket törölték, a közösségi futások elmaradtak, az edzőtermek bezártak, a személyes kapcsolatok kissé megkoptak. Néha már-már azt érezhetjük, hogy félünk egymástól és féltjük egymást saját magunktól. Ilyen körülmények között gyakran hallani azt, hogy nem futunk, mert nincs motivációnk. Pedig ha nyitottak és rugalmasak vagyunk, ezt az időszakot is a hasznunkra tudjuk fordítani, és számos, más jellegű ösztönzőt tudunk találni.

Lássuk, mik is lehetnek ezek!

1.   Online edzések:

Az edzőtermek bezárásával és a csoportosulás betiltásával a csoportos órákat, személyi edzéseket nem lehetett megtartani. A leleményes edző ilyenkor alkalmazkodik, a kitartó, elkötelezett edzett pedig így sem adja fel és hagyja félbe a munkát. Most már egyre több edző kínál online órákat, egyedül vagy csoportosan, facebook videochaten, Zoom vagy Teams alkalmazáson keresztül, aktív, beszélgetős vagy passzív részvétellel. Személyes találkozás nélkül, de mégis lehet csoportosan edzeni azoknak, akik számára a klasszikus “aerobik DVD-k” nem vonzóak.

Én a ChrisFit edzéseket folytattam online, facebook videochaten keresztül, a szobámban, a kertben vagy az ócsai pincesoron. Meglepő, de így is nagyon hatékonyan lehetett edzeni, néha úgy éreztem, még nehezebbek is voltak a tisztán saját testsúlyos feladatok, mintha a teremben súlyokat, TRX-et és egyéb eszközöket is használtunk volna.

Előnye: Hatékony edzés, az utazási idő megspórolásával, akár maximális rugalmassággal időben és térben, a kényelmes otthonban vagy egy inspiráló szabadtéri környezetben.

Hátránya: Nem látod élőben az edzőtársakat.

2.   Jótékonysági futások:

Egy szép érem megszerzése mindig motiváló tud lenni, főleg akkor, ha a távot a szintidő nyomása nélkül, hazai terepen is lehet teljesíteni. A facebook események között vagy az internetet böngészve többféle jótékonysági „versenyt”, kihívást is lehet találni. Az összeg részben vagy egészben jótékonysági célra fordítódik, a támogatásért és teljesítésért cserébe pedig egy szép éremmel bővül a gyűjtemény.

Én idén támogattam Bogár Jani és Ihász Veronika Spartathlon indulását (a járvány miatt ez a verseny 2021-re tolódott át), a Tündérkör Alapítványt, a Viharsarki Koraszülöttmentő Alapítvány és a Magyar Vöröskeresztet.

Előny: Van egy cél, amiért futhatunk, a szintidő nyomása nélkül, ráadásul közben jótékonykodhatunk is.

Hátrány: Nincs hátrány, nincs veszítenivaló.

Tipp 1: a Magyar Futósport Egyesület oldalán jelenleg is többféle jótékonysági futást lehet találni. A Jótékony futók közössége facebook csoportban pedig mindenféle jótékonysági eseményt lehet találni, hirdetni.

Tipp 2: Bármikor lehetsz jótékonysági futó is. Kitalálsz magadnak egy kihívást, ami motivál téged, inspirál másokat, lehet ez akár egy első maraton, egy Kör teljesítés, egy Országos Kéktúra teljesítés, és a Suhangyalok vagy az Élménykülönítmény egész évben vár a jótékonysági sportolók között. (Talán ez a két legismertebb kezdeményezés, de rajtuk kívül még számos más alapítvány és egyesület is várja a jótékonysági sportolók segítségét.)

3.   Instant körök:

Ki nem hallott még a Szénás Körről, a Mókus Körről, esetleg a VérKörről?

Azt tudtátok, hogy nem messze Ócsától (Újhartyán területéről) indul a Kiskunság Instant Trail, amely valamennyi útvonala érinti a szomszédos Pótharaszti Sétaerdőt?

Hallottál már a Gerence Körről, ami elvezet a bakonyi Gyilkos-tóhoz?

Csodáltátok már a legszebb kilátásokat a Mátrai Kilátások vagy a Budai Kilátások útvonaláról?

Tudjátok, hogy miről kapta a nevét a Medvés Kör?

Szemeztetek már a Bükk 900 online-nal?

Az instant körök világában igazi kincsekre lehet bukkanni. Ezek rendszerint olyan útvonalak, amelyek jelzett turistaösvényeken haladva épített vagy természetes látnivalókat érintenek, ezáltal is lehetővé téve a környék megismerését. Ezek általában körtúrák és csak ritkán A-ból B-be útvonalak (vagyis a rajt és a cél csak ritkán tér el). Szintidőtől függően futva, teljesítménytúrázva, túrázva, akár biciklizve is lehet teljesíteni őket, a teljesítést pedig QR-kódok beolvasásával vagy GPS-es helyzetmeghatározással lehet igazolni, például a GeoGo-n keresztül (egyes esetekben a rögzített, bejárt útvonal beküldésével való igazolásra is lehetőség van).

Adott az útvonal és a szintidő, az eredmények pedig egy listában jelennek meg. Majdnem olyan, mintha igazi versenyen lennénk! Lehet úgy is teljesíteni az útvonalat, hogy kirándulásként tekintünk rá, és megnézzük, milyen látnivaló fér még bele az időbe, kisebb kitérőket téve; de lehet komoly tervekkel is indulni, megnézni a ranglistát, végiggondolni a képességeinket és aszerint egy célidőt kitűzni, annak eléréséért küzdeni.

Ebben az évben ezek az újonnan felfedezett instant körök adtak nekem legtöbbet. Időnként nézegetem a GeoGo túrák listáját, az útvonalakat, szintmetszeteket, és izgatottan tervezgetem, hogy mikor melyikre tudnék menni, vagy melyikre lenne jó újra elmenni (mert bizony olyan is van). Ha egész évben csak instant túrákra járnék, és egy versenyen sem vennék részt, akkor is maximálisan elégedett lennék, mert a ranglista és a szintidő ad némi versenyérzést, és emellett pedig csodálatos tájakat lehet megismerni futás közben.

Jártam Biatorbágyon a Nyakas Körön, a Mátrai Kilátások és a Budai Kilátások hosszabb távján (mindkét útvonalon kilátópontoknál, kilátóknál található az ellenőrzőpont), a vértesi Zuppa trail-en (ezt imádtam, igazán mesés útvonalon vezet) és a VérKör kistestvérén, a Sunset eTrail-en (2x is). Annyi csodás útvonal vár még rám, de a Sunset eTrail-re és a Zuppa trail-re biztosan visszamegyek, és nagy vágyam a Bükk 900 online teljesítése is.

Előny: Adott az útvonal, a szintidő ad némi versenyhangulatot, az eredmény megjelenik egy online ranglistában is. További előny, hogy akár nevezés nélkül is teljesíthető, hiszen nyilvános az útvonal (más kérdés, hogy ez mennyire etikus, illene-e támogatni azt, aki dolgozott az útvonal kitalálásán, egy rendszert üzemeltet az instant kör fenntartására, telefonon, e-mailben, chaten, a saját szabadidejéből áldozva rendelkezésünkre áll, ha a teljesítés előtt, alatt kérdésünk van). Bármikor teljesíthetők, mi választhatjuk ki az ideális napot. Ha tetszett az útvonal, vissza lehet menni, ha nem számít az idő, lehet variálni, kitérőket tenni, mindent megnézni a környéken.

Hátrány: A ranglista nem feltétlen mérvadó, különböző időkben, különböző körülmények között teljesítve a távot nem mérhető össze a teljesítmény igazán. (Persze, ez nem csökkenti a jelentőségét az egyéni és pályacsúcsoknak, sőt, egy-egy instant kör pályacsúcs döntését legalább olyan izgatott figyelemmel tudja követni az online tér segítségével a futóvilág, mintha egy verseny célegyenesében izgulnánk a befutókért.)

Tipp: Érdemes nézegetni a GeoGo oldalát, esetleg a legtöbb instant körök honlapját, mivel számos egyéb instant kör, mint együttműködő partner oldalára átirányítanak.

4.   Virtuális kilométer gyűjtő kihívások 1:

Több oldal is kínál olyan kihívásokat, hogy egy adott távot kell teljesíteni, előre megadott vagy általunk kiválasztott időintervallumon belül. Csak be kell írni a keresőbe: virtual run. Számos találat van, főleg külföldi oldalakon, csak ki kell választani a megfelelőt.

Én a The Conqueror virtual challanges-t próbáltam. Őszintén, kissé aggódtam, hogy a borsos (kb. 10 ezer Ft) nevezési díjért cserébe mit kapok, de végül is kellemesen csalódtam. Épp a napokban érkezett meg egy érmem, amelyet november elején adtak fel, de valahogy elkavarodott a postán. Jeleztem a szervezőknek, akik azonnal elküldtek egy másikat (az még úton van, így várhatóan 2 érmem is lesz). Meglepően gyorsan reagáltak, nem vonták kétségbe azt, hogy nem érkezett meg a medál. Sikeres nevezés után egy kódot küldenek, ezzel lehet indítani a küldetést. A kezdőnapot és a teljesítésre szánt időtartamot én állítom be, és ha szükséges, menet közben tudom módosítani is. Az oldal automatikusan importálja a futás/túra/kerékpározás/séta teljesítéseket, a küldetés jellegétől függően. Egy térképen nyomon is lehet követni, hogy hol járok a küldetésben, illetve menetrend szerint, egyenletes haladással számolva hol kellene tartanom. 20-40-60-80-100%-nál valamennyi küldetés esetében képeslapot is küld a rendszer, ami olyan, mintha tényleg úton lennék, és beszámolnék arról, hol járok éppen. Sikeres teljesítés után postán/futárszolgálat segítségével küldik az érmet, és elektronikus oklevelek is letölthetők. Mindegyik érem tenyérnyi méretű, nagyon szépen kidolgozott darab, az a fajta, amelyet büszkeséggel szokás mutogatni. Hosszabb-rövidebb útvonalak közül lehet választani, a 42 km-es Inca Trail-től kezdve a 3669 km-es Route 66-ig. A választék, a teljesíthető útvonalak köre folyamatosan bővül, így mindig akad újabb kihívás.

Vannak példák a virtuális kilométer-gyűjtésre a helyi futóközösségekben is, például az ócsai UFÓ SE tagjai a futás, biciklizés, úszás, túra/séta kilométereket is gyűjtik, de a dabasi futóknál is vezetünk kilométer-gyűjtő táblázatot.

Előny: Verseny nélküli időszakban vagy egy havi/éves kilométerszám, mint cél, eléréséhez motivációt adhat egy ilyen küldetés. Csodálatosan szép érmet adnak, vagy a teljesítést oklevéllel honorálják.

Hátrány: Előfordulhat, hogy drága a nevezési díj.

Tipp: Az én jövő évi futókilométer célkitűzésem a Route 66 teljesítése virtuálisan. Várhatóan év végére sikerül 3669 km megtételével.

5.   Virtuális kilométergyűjtő kihívások 2:

A jelenlegi pandémiás helyzet úgy hozta, hogy többen szerveztek olyan kihívásokat, amelyek során egy adott időtartamban lefutott, lebiciklizett vagy leúszott kilométereket igazolva (de minimum egy bizonyos távot teljesítve) szerezhető meg az érem, esetleg a legtöbbet teljesítők még külön díjazásban is részesülnek.

A klasszikus országfutást bizonyára mindenki ismeri. Amellett, hogy országszerte közösen gyűjtjük a kilométereket, közösségi futások is szerveződnek az esemény kapcsán, ahol akár új futóbarátokat, futótársakat lehet szerezni.

Idén a Platánsport szervezésében részt vettem a Trianon100 Virtuál Maratonon és az Ezerév Virtuális Triatlonon. Az elsőre csak a minimális 100 km-t küldtem be, de a másodiknál már a teljesítési időszak minden kilométerét leadtam, így megszereztem a korosztályom (és a teljes női mezőny) első helyezését, 544 km-rel.

Valamikor nyáron rátaláltam egy másik facebook eseményre is. A Fussuk körbe a Földet! csapatával körbe futottuk az Egyenlítőt, majd a Ráktérítőt, végül a Földközi-tengert is. Azon kívül elfutottunk a Mikuláshoz Lappföldre, később a kisded Jézushoz Betlehembe, és időben haza is értünk mindkétszer az ünnepre. Jelenleg pedig az El Camino-t futjuk, bemelegítésként a 2021-es nagy kihívásunkra (ami még egyelőre titok). Mindenki fut, ahol és amennyit éppen tud, nincs semmiféle kényszer a távot illetően. Nem is egymással versenyzünk, mert minden megtett lépés a közös cél felé vezet. A futásokat egy űrlapon rögzítjük, és általában kiírjuk a csoportba is, ezzel motiválva egymást. Döbbenetes és inspiráló látni, hogy ki merre fut, milyen edzéseket teljesít, milyen hihetetlen versenyeredményeket ér el, hogy hogyan térül meg a befektetett munka. A Földkerülés alkalmával heti összesítőknek köszönhetően gratulálhattunk a legtöbb heti kilométert teljesítő társainknak is, a végén pedig a top 10+1-es „helyezettnek” külön is szántak a szervezők 1-1 posztot. (Különleges öröm és hatalmas meglepetés volt számomra, hogy az 5. leghosszabb távot tettem a közösbe 1120,69 km-rel, illetve a hatnapos lappföldi futáson 74,36 km-rel a 3. legtöbbet futottam.)

Szeptember végén rendeztük a Fuss Párban Ócsán! kihívást az UFÓ SE tagjainak és ismerőseiknek. Párokba álltunk és szeptember utolsó hetében futottunk, minél többet. A kiírás szerint minden nap a páros legalább egyik tagjának futnia kellett, az eredményeket pedig a facebook eseménynél posztoltuk. Végül az 1-3. legtöbbet futott páros kupában részesült, minden résztvevő pedig érmet kapott. Egy-egy ilyen kihívás nagyon jól meg tudja mozgatni a futóközösséget.

Ezeken kívül még biztosan számos olyan kihívás létezik, ahol hazai kterepen teljesítve, mégis másokkal versenyezve és ezáltal folyamatosan motiválva sportolhatunk egy cél elérése érdekében.

Előny: Hazai környezetben, esetenként akár futópadon is lehet futni, nem számít az idő sem, a teljesítők tudják egymást motiválni.

Hátrány: A teljesítés közben nem érződik a szurkolás, támogatás, csak esetleg az eredmény bemutatásakor, a bejegyzéshez fűzött hozzászólásokból. Nem pótolja az igazi, élő futóversenyeket.

6.   Tájékozódási futás jellegű kihívások:

Akadnak olyan izgalmas kihívások is, amikor adottak az érintendő pontok, esetleg a szintidő és a rajt-cél helyszín, de szabadon választható az útvonal. Ezek a kihívások lehetnek egész évben tartók, időszakosak, vagy akár egy-egy konkrét eseményhez kapcsolódók. Én ezeket említem most tájékozódási futás jellegű kihívásoknak.

Valamilyen szempontból ide sorolható az előbb említett Bükk 900 online is, hiszen, a rajt/cél, a szintidő és az érintendő csúcsok adottak, az útvonal és a csúcsok sorrendje viszont tetszőleges. A sima (1x) útvonalon felül van dupla (2x), ultra (4x) és ultra beast (6x) táv, vagyis olyan variációk, amikor valamennyi csúcsot többször is kell érinteni, ráadásul úgy, hogy a következő csúcsérintés csak a teljes kör befejezése után kezdhető meg. Ezek teljesítéséhez mindig szükséges az eggyel rövidebb táv sikeres, szintidőn belüli teljesítése is előfeltételként. Aki ebbe belekezd, egy csodálatosan izgalmas, hosszútávú projekten dolgozhat, ami hónapokig célként lebeghet a szem előtt.

Izgalmas január elejei kihívás a Budai-hegység távoli csúcsai, ami egy extrém éjszakai túra. Extrém azért, mert január elején és éjszaka rendezik meg, és azért is, mert a rajt előttig nem lehet tudni, hogy milyen csúcsokat kell érinteni, azt akkor döntik el sorsolással, nincs idő felkészülni az útvonalból, gondolkodni az ideális és legrövidebb távon, hanem ott kell improvizálni, rajzolni valamit, és remélni, hogy az nem lesz túl hosszú és túl nehéz. Három táv közül lehet választani: a klasszikus Budai-hegység távoli csúcsai (minden csúcsot sorsolnak), a Budai-hegység még távolabbi csúcsai (9 sorsolt csúcs és 3 fix csúcs) és a Budai-hegység közeli csúcsai (a 9 sorsolt csúcsból sorsolnak A, B és C útvonalat 3-3 csúccsal). Minden esetben van egy ráadás csúcs, amelynek érintése +1 órát jelent a szintidőhöz. 2020-ban volt szerencsém részt venni rajta, és az egyik legjobb futóélményem volt annak ellenére, hogy a táv 39 km-re jött ki (teljesen ismeretlen és egyáltalán nem komfortos táv), amit 7 és fél óra alatt sikerült teljesíteni.

A legújabb „őrület” a Peaks of Hungary kihívássorozat. Nagyjából havi rendszerességgel rendelkezésünkre áll egy hónap, hogy különböző tájegységek ismert és kevésbé ismert, gyakran járt, könnyen megközelíthető és szúrós, tüskés bozótos mögé rejtett csúcsait tetszőleges rajt- és célhely választással, tetszőleges sorrendben, megadott szintidőn belül felkeressünk. Hihetetlenül izgalmas feladat. Útvonalat kell tervezni (szerencsére, a futóalkalmazásokból és a terepfutó csoportokból lehet ihletet meríteni), de a legjobb terv is számos meglepetést tartogathat. Remek kezdeményezés arra, hogy kimozdítsa a futókat/túrázókat a megszokott terepről és új utakat, új tájegységeket fedezzenek fel. A Mátrát és a Pilist már meghódítottuk, jelenleg a Budai-hegység csúcsai vannak soron, majd következik a Vértes, a Börzsöny… és ki tudja, hogyan tovább.

Előny: Kreatív feladat, böngészni kell a térképet, gondolkodni, tervezni, és így is meglepetéseket tartogat az út. Edzi a türelmet, kitartást, fejleszti a rugalmasságot és a problémamegoldó képességet. Olyan tapasztalatokat szerez az ember, amelyeket később nagyon jól tud hasznosítani.

Hátrány: Ha nem vagy elég kemény és kitartó, jobb társaságban teljesíteni ezeket a kihívásokat.

7.   Virtuális kihívások, virtuális futóversenyek:

2020-ban akadtak olyan versenyek, amelyeket ugyan meghirdettek, de az aktuális járványhelyzet miatt nem lehetett megtartani őket, az elhalasztás pedig nem jöhetett szóba. Ezeket a versenyeket virtuális futásként, a táv, esetleg a szintemelkedés igazolásával, viszont helytől függetlenül lehetett teljesíteni, és rendszerint nem volt megszabott szintidő sem. Tudom, sokan nem örülnek ennek a fajta teljesítésnek, de miután van olyan versenyem, amit már 2x elhalasztottak a járványhelyzet miatt és a tavaszi megrendezhetőségben sem bízok, én csak támogatni tudom a virtuális teljesítés lehetőségét.

A hagyományos BSI versenyek virtuális változatán kívül a Tisza-tó Bringakör több virtuális eseményén vettem részt, valamint a környékbeli (ócsai, üllői, tököli versenyek) virtuális futamain.

Előny: Olyan távokat is ki lehet próbálni a szintidő nyomása nélkül, amelyeket egyébként nem mernénk.

Hátrány: Aki versenyhangulatra vágyik, a szurkolók és a versenyző tömeg hozza ki belőle a legtöbbet, annak nem ez a megfelelő választás.

8.   Igazi, élő futóversenyek:

Ha mégis meghirdetnek és meg is tudnak tartani egy futóversenyt, élni kell a lehetőséggel és le kell csapni gyorsan a szabad helyekre. Arra számítani kell, hogy a szervezés és a hangulat nem pontosan olyan lesz, mint korábban, a járványmentes időszakban megszoktuk, a résztvevők és szurkolók alacsonyabb száma és a bevezetett óvintézkedések miatt, de versenyzés közben ezeket szinte el is felejtjük.

A 2020-as évre nagy tervekkel készültem, de másként alakultak a dolgok, és a nagy eredmények éve helyett a nagy lehetőségek évét tudhatom magam mögött. Lehetőséget kaptam arra, hogy zavartalanul, kitartóan edzek, és olyan képességeket fejlesszek ki vagy erősítsek meg, amelyeket hétről hétre való versenyzés közben nem tudtam volna. Megtanultam azt, hogy bármi történhet, és gyorsan kell alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Tapasztaltam, hogy ha kitartóan edzek, bármit elérhetek, és a versenyek (legyen az bármilyen formájú) és az azokra kitűzött célok számszerűen megerősítenek, hogy jól haladok-e az úton. Különösen akkor, ha ritkábban van nagy megmérettetés, sokkal látványosabb a fejlődés, és ez nagyobb lendületet és motivációt jelent, mint ha hétről hétre a maximumot kellene nyújtani. Ezen kívül felismertem, hogy számos más, izgalmas kihívás is létezik, amelyekre egy versenyekkel telezsúfolt naptárban nem jutna idő.

Engem a fentebb leírtak vittek előre 2020-ban, és remélem, te, aki ezt olvasod, magaddal viszel valamit a tippjeimből erre az évre. 

Vélemény, hozzászólás?